Vanliga frågor

Program Priser Att köpa och boka biljett samt webbutiken Seriebiljetter Godsaker Problemsituationer Förmåner Rabatter Åldersgränser Tillgänglighet Hittegods Bluffmeddelanden

 

Program

Det nya programmet som gäller från fredagen till följande veckas torsdag, publiseras varje tisdag cirka kl. 15.00. Observera att veckoslutens visningstider syns först föregående tisdag.

Helgdagar i början på en vecka kan flytta fram tidtabellen, i allmänhet ett dygn framåt. I specialfall kan biljetter bokas och köpas redan tidigare.

 

Veckans program finns som pdf-fil på vår webbsida, på adressen finnkino.fi/sv/viikko-ohjelmisto - där du också kan skriva ut den behändigt.

 

 

Priser

Du kan se priset för en specifik föreställning när du bokar/köper biljetter.

Finnkino har olika premiumsalar (IMAX, ISENSE, LUXE, LOUNGE, VIP och Maxim) samt premium-bänkrader i salarna 1 och 2 i Tennispalatset i Helsingfors, och för biljetter till dessa tar vi ut en liten tilläggsavgift. Tilläggsavgiften syns i biljettpriset i samband med köpet eller bokningen.

Biobiljetternas pris varierar beroende på veckodag, tidpunkt, film och sal. Priset på biljetterna för en viss föreställning ser du i föreställningens information när du klickar på knappen biljetter. I detta skede föreslår vår webbutik inloggning, men du kan fortsätta även utan inloggning med att trycka på knappen “Fortsätt utan inloggning” längst ner på skärmen.

Bekanta dig med rabattgruppernas rabatter.

Se även seriebiljetternas priser.

 

Att köpa och boka biljett samt webbutiken

Skapa ett användarnamn för Finnkinos webbutik. Som registrerad och inloggad användare:
- sparas dina köp på din profil
- du kan boka biljetter till föreställningar
- du kan köpa e-seriebiljetter
- du kan använda vår mobilapp.

Beställ ett nytt lösenord om du har glömt ditt användarnamn eller lösenord. Om du vill ändra ditt nuvarande lösenord, logga först in på din profil och tryck här.

Länken du har fått är giltig i 24 timmar. Om du försöker byta lösenordet efter att giltighetstiden gått ut, beställ en ny länk. Kom ihåg att spara ditt nya lösenord efter bytet.

När du har köpt biljetter i webbutiken hittar du dem:
- på din kundprofil i webbutikeni
- som pdf-fil i e-postmeddelandet
- i textmeddelandet om du i samband med köpet har beställt biljetten som textmeddelande (textmeddelande är gratis)
- i mobilappen under fliken Jag > Biljetter, om du har köpt biljetten med mobilappen.

Biobiljetten har en QR-kod som avläses vid dörren till salen. Öppna din biljett i förväg.

Du behöver ett användarnamn för att kunna boka biljetter i webbutiken.
- Logga in till webbutiken.
- När du har valt rätt föreställning, välj fliken Boka biljetter.
- Kontrollera datum och tid för föreställningen och välj önskat antal biljetter.
- Klicka på knappen Boka biljetter och fortsätt till val av platser.
- Bekräfta bokningen och lös ut biljetterna innan tidsfristen för att lösa ut dem går ut.

Du kan också boka biljetter via vår mobilapp. Välj rätt föreställning, tryck på knappen Boka och välj antal biljetter samt platser. Efter det kommer du att se en sammanfattning av bokningen och du kan bekräfta bokningen med knappen Boka. Bokningar som görs via appen visas också på din profil i webbutiken. På samma sätt kommer bokningar som görs via webbutiken att visas på appen.

Om bokningskvoten för föreställningen är fylld eller om bokningstiden för biljetterna gått ut, kan biljetter inte längre bokas fastän det fortfarande går att köpa biljetter. Till vissa filmfestivalers föreställningar kan biljetter inte bokas överhuvudtaget.

Om du vill kan du boka biljetter via Finnkinos riksomfattande telefontjänst Kinolippu på numret 0600 007 007*. Kinolippu betjänar mån.–tors. kl. 12.00 – 18.00 och fre.–sön. kl. 10.00 – 18.00. Bokningen bekräftas med det angivna telefonnumret, som även fungerar som identifikation för bokningen när du löser ut biljetterna på biografens biljettkassa. Finnkinos riksomfattande kundtjänst hjälper dig också vid förfrågningar gällande biobiljetter, programmet och webbutiken.

* Samtalet kostar 1,99 €/min + lna/msa (serviceavgiften debiteras först då kundrådgivaren svarat på ditt samtal. För kötiden debiteras lna/msa.)

Inom bokningens giltighetstid kan du betala biljetterna via webbtjänsten på Mina sidor. Logga in i webbutiken med det användarnamn som du använde för att boka dina biljetter.
- Välj punkten “Bokade biljetter” och öppna bokningens information.
- Välj de biljetter som du vill ha (förvald inställning är att alla biljetter i bokningen är valda).
- Klicka på "Betala valda biljetter" och välj sedan önskad betalningsmetod.
- Skriv ut biljetterna eller beställ dem till din smarttelefon efter betalningen (du kan också hämta biljetterna på biografens biljettkassa genom att ange köpets nummer som visas efter betalningen av biljetterna).

Om du har gjort en bokning via vår mobilapp kan du betala biljetterna genom att välja "Bokningar" på appen, klicka på rätt bokning och sedan trycka på Köp-knappen.

Biljetter som du har bokat via Kinolippu, dvs vår telefontjänst, kan lösas ut vid biljettkassan på alla Finnkinos biografer innan bokningens giltighetstid går ut. Du löser ut dem genom att ange ditt telefonnummer som fungerar som bokningsnummer.

Obs! Tiden då biljetter kan lösas ut går vanligen ut 45 minuter innan föreställningen börjar. Kom ihåg att kontrollera bokningsuppgifterna i fall av undantag; den sista tiden då biljetten kan lösas ut framgår i biljettbokningens uppgifter. Det är inte möjligt att betala biljetterna efter att bokningens giltighetstid har gått ut.

På vår webbutik och mobilapp kan du betala dina köp via följande nätbanker: Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, Andelsbanken, POP banken, S-Banken, Sparbanken och Ålandsbanken, betalkort (Visa, Mastercard, American Express, Visa Electron) med Finnair Pluspoäng. Dessutom kand du välja MasterPass, MobilePay och Finnkinos serie- och företagsbiljetter som betalningsmetod.
Vid kassorna kan du betala dina köp med kontanter och dessutom med alla bankers bankkort, med kreditkort från Luottokunta (Visa, Mastercard, Eurocard, Visa Electron), AmEx samt med S-Förmånskortets Visa.
Man kan även betala med olika kultursedlar och -saldokort vid Finnkinos kassor (se nedan).

På Finnkinos biografer (obs inte via webbutiken) kan du också betala din biobiljett med kultursedlar och kulturbetalkort. De kultursedlar som du har fått av din arbetsgivare är avsedda endast för ditt eget bruk. Skriv ditt namn med tydlig handstil bakom kultursedlarna innan du kommer till kassan.

Du kan köpa seriebiljetter även med kultur- och rekreationsförmåner. Ditt namn är tryckt på kulturseriebiljetterna, och de är avsedda endast för ditt personliga bruk. Kulturseriebiljetter kan köpas vid biografens kassa samt i Stockmanns servicepunkt.

Som betalningsmedel på Finnkinos biografer godkänns:
- Smartums Motions- och kultursedel*
- Smartum saldo*-betalkort
- RJ-Kuntoiluseteli Oy:s Tyky-Motionssedel+* 2 € och 4 €
- RJ-Kuntoiluseteli Oy:s elektroniska Tyky-Online
- ePass: KulturPass
- Eazybreak (mobil app / sms)
- Edenred Finland Oy:s Rekreationssedlar
- Edenred Finland Oy:s Ticket Mind & Body -kort
- Edenred Finland Oy:s Ticket Duo -kort
- Wellness Wallet -kort
*) En Smartumförmån eller en Tyky-Motionssedel avsedd enbart för motion godkänns inte som betalmedel hos Finnkino.

Kom ihåg att:
- Enligt skattemyndighetens anvisning är kultursedlarna en personlig förmån som arbetsgivaren erbjuder arbetstagaren. Förmånen kan inte överföras eller överlåtas till andra, till exempel till familjemedlemmar.
- Tjänsteleverantören har rätt att kontrollera användarens identitet.
- Föråldrade sedlar tas inte emot, och inga växelpengar ges för sedlarna.
- Seriebiljettsköp som har betalts med kultursedlar på mobilappen returneras ej.
- Med sedlar, saldo eller mobilappen kan man inte betala för andra produkter som är till försäljning, till exempel filmsnacks.

Efter inloggningen på Finnair Plus -betalningstjänst ser du ditt poängstatus samt det antal poäng som behövs för betalningen. På Finnair Plus -betalningstjänst kan du göra hela betalningen med Finnair Plus -poäng, eller en del av betalningen med poäng och resten med kreditkort. Finnair är mottagare av kreditkortsbetalningen som sker via Finnair Plus -betalningstjänsten.

I webbutiken motsvarar 4000 Finnair Plus -poäng cirka 10 €.

 

Seriebiljetter

Med Finnkinos seriebiljett kan du betala en föreställningsbiljett för en 2D- eller 3D-film på Finnkinos biografer. Utöver seriebiljetten debiteras en tilläggsavgift på Premium-salarna (IMAX, ISENSE, LUXE, LOUNGE, VIP och Maxim). När man betalar med superbiljett debiteras inte denna tilläggsavgift. Bioseriebiljetten kan inte användas för sådana Event Cinema -föreställningar som har en egen seriebiljettprodukt.

- Paket med 4 biljetter: gäller alla föreställningar i 6 månader från och med köpdatumet.
- Paket med 8 biljetter: gäller alla föreställningar i 8 månader från och med köpdatumet.
- Paket med 5 vardagsseriebiljetter: gäller föreställningar som börjar innan kl. 17.00 på vardagar (mån.-fre.) i 5 månader från och med köpdatumet.

Se till att ingen utomstående får tillgång till seriebiljetten eller biljettkoden. Lägg inte upp bilder på din seriebiljett t.ex. på sociala medier.

Seriebiljetter
- Gäller inte Event Cinema -föreställningar (om inte annat separat anges)
- För Premium-platser och föreställningar i Premium-salar debiteras en tilläggsavgift (IMAX + 4 €, ISENSE + 3 €, LUXE + 3 €, LOUNGE + 6 €, Maxim + 2 € och Sello VIP + 2 €). När man betalar med superbiljett debiteras inte denna tilläggsavgift.
- föråldrade biljetter byts inte och återinlöses inte, och giltighetstiden kan inte förlängas.

Superbiljetten fungerar som betalningsmedel för alla filmföreställningar i alla Finnkinos salar, även Premium-salarna, utan att någon tilläggsavgift debiteras. Premium-salar är IMAX, ISENSE, LUXE, LOUNGE, VIP och Maxim.

Du kan köpa superbiljetter på våra biografer eller via webbutiken antingen som e-biljetter direkt till din användarprofil eller som utskrivbara PDF-biljetter. Superbiljetter säljs också via vår återförsäljare Stockmann.

Du kan köpa seriebiljetter via vår webbutik som e-biljett (biljetterna laddas upp på din kundprofil i webbutiken) eller som utskrivbara seriebiljetter (du får biljetterna i PDF-format som bilaga i din e-post, eller så kan du skriva ut dem direkt efter köpet).

Seriebiljetter i pappersform säljs på Finnkinos biografer samt via återförsäljare (K-Citymarket, K-Market, Neste K, Postens butiker, R-kiosker, Stockmann, Sokos och Suomalainen Kirjakauppa). Försäljningsplatserna varierar enligt ort.

Se till att ingen utomstående får tillgång till seriebiljetten eller biljettkoden. Lägg inte upp bilder på din seriebiljett t.ex. på sociala medier.

E-seriebiljetterna syns i din användarprofil på webbutiken, och du kan använda dem genom att välja “Betala med E-seriebiljetter” som betalningsmetod. På samma sätt kan du använda e-seriebiljetter på mobilappen.

En utskrivbar seriebiljett som du har köpt via webbutiken eller en seriebiljett i pappersformat (köpt på biografen eller via vår återförsäljare) kan du använda på vår webbutik, mobilappen, biljettautomaten eller på biografen inom giltighetstiden.

På vår webbutik, mobilappen och biljettautomater kan seriebiljetter användas genom att ange koden som visas på sidan efter platsval i fältet biljettkod/förmånskod. Klicka på knappen bredvid fältet (på knappen finns en bild av kryss i rutan) efter att du angett koden, så att seriebiljetten kopplas till just detta inköp.

Med seriebiljetter kan du betala alla biljetter i din köpkorg, eller endast en del av dem. Om du betalar alla biljetter i köpkorgen med seriebiljetter, ange då serienumret separat för varje biljett.

De företagsbiljetter som säljs av Finnkino företagsförsäljning fungerar precis som seriebiljetterna. I vår webbutik, i mobilappen och i biljettautomater kan företagsbiljetter användas genom att ange koden i fältet serienummer/förmånskod. Med företagsbiljetter kan du betala alla biljetter i din kundvagn, eller endast för en del av dem. Om du betalar alla biljetter i kundvagnen med företagsbiljetter, ange då serienumret separat för varje biljett.

Företagsbiljettens giltighetstid anges på biljetten. Föråldrade biljetter byts inte och återinlöses inte, och giltighetstiden kan inte förlängas.

Företagsbiljetter säljs av Finnkinos företagsförsäljning.

Se till att ingen utomstående får tillgång till seriebiljetten eller serienumret. Lägg inte upp bilder på din seriebiljett t.ex. i sociala medier.

Företagsbiljetter
- kan inte användas för Event Cinema -föreställningar (om inte annat separat anges)
- kan inte användas för Premium-platser (som finns i salarna 1 och 2 i Kinopalatsi i Helsingfors)
- föreställningar i premium-salar har en tilläggsavgift (IMAX, ISENSE, LUXE, LOUNGE, VIP och Maxim)

 

Föråldrade biljetter byts inte och återinlöses inte, och giltighetstiden kan inte förlängas. Det är dock värt att komma ihåg att seriebiljetten kan användas för vilken föreställning som helst, fastän visningen skulle vara efter seriebiljettens giltighetstid, så länge du gör KÖPET, dvs. byter seriebiljetten till visningsbiljett, senast sista dagen som seriebiljetten är giltig.

Gåvobiljetten berättigar dig till en visningsbiljett med ett värde på högst 15,00 €. Man kan betala med gåvobiljetter under deras giltighetstid på Finnkinos biografer eller webbutik med hjälp av gåvobiljettens biljettkod, på samma sätt som med seriebiljetten. Gåvobiljetter kan användas för att betala visningsbiljetter både för filmföreställningar (även 3D och Premium-salar) och Event Cinema (t.ex. opera, teater, konserter). Gåvobiljetten är giltigt i 12 månader från köpdatumet.

- Om priset på visningsbiljetten överskrider gåvobiljettens värde debiteras den överskridande delen separat (t.ex. om visningsbiljetten kostar 16 €, blir den överskridande delen 1 € att betala).
- Gåvobiljetten kan användas en gång. Biljetten kan inte bytas till pengar, och man får inte pengar tillbaka för köpet.
- Med en gåvobiljett kan man betala en visningsbiljett, och för en visningsbiljett kan man använda endast en gåvobiljett.

Föråldrade gåvobiljetter byts inte och återinlöses inte, och giltighetstiden kan inte förlängas.

Se till att ingen utomstående får tillgång till gåvobiljetten eller biljettkoden. Lägg inte upp bilder på din seriebiljett t.ex. på sociala medier.

Event-seriebiljetter kan användas för alla Event Cinema -föreställningar som visas på Finnkinos filmdukar, t.ex. operor, teaterföreställningar, konserter m.m. En tilläggsavgift debiteras på operors liveframträdanden.

Du kan köpa Event-seriebiljetter via biografens kassa eller på vår webbutik som e-biljett (biljetterna laddas upp i din kundprofil i webbutiken) eller som utskrivbara seriebiljetter (du får biljetterna i PDF-format som bilaga till din e-post, eller så kan du skriva ut dem direkt efter köpet).

Event-seriebiljettpaketet har 6 biljetter och är giltigt i 12 månader från köpdatum.

Föråldrade Event-seriebiljetter byts inte och återinlöses inte, och giltighetstiden kan inte förlängas.

Se till att ingen utomstående får tillgång till Event-seriebiljetten eller serienumret. Lägg inte upp bilder på din seriebiljett t.ex. i sociala medier.

Du kan betala popcorn & dryck -combon i förväg genom att köpa godsaksbiljetter i webbutiken. Du får dem som pdf-bilaga till din e-post, och du kan skriva ut dem själv. Du får de produkter som du har betalat för genom att visa upp din godsaksbiljett i Finnkinos godsaksbutik.

Du behöver ett användarnamn till Finnkinos webbtjänst för att kunna köpa godsaksbiljetter.

Förutom i godsaksbutiken kan du också använda godsakssedeln i webbutiken om du är på väg till en föreställning till vilken man kan förbeställa godsaker. Dessa föreställningar finns i Maxim i Helsingfors, Lounge i Omena, LUXE i Itis- och IMAX-salarna samt i alla ISENSE-salar (Omena i Esbo, Tennispalatset i Helsingfors, Kinopalatsi i Åbo och Plevna i Tammerfors). Du känner igen dessa föreställningar i och med att det efter platsvalet öppnas upp vårt urval av godsaker man kan förbeställa i webbutiken, och du har möjlighet att lägga till godsaker i kundvagnen.

Så här använder du godsakssedlarna i webbutiken:
Med godsakssedeln kan du betala de godsaker som du har förbeställt i webbutiken genom att ange sedelns serienummer i det fält som är reserverat för detta. Efter platsvalet finns fältet under sammanfattningen av köpet: "Betala med biljetter i pappersformat/utskrivna serie-, företags- eller gratisbiljetter, eller använd en rabattkod". Klicka på bilden av kryss i rutan bredvid fältet efter att du angett serienumret, så att godsakssedeln kopplas till just detta köp och så att sedelns värde dras av från slutsumman. Gör samma sak igen om du vill använda flera godsakssedlar. Fältet hittas innan knappen "webbutik och andra betalningsmetoder". OBS! Om du betalar biljetternas andel med seriebiljett, ange enligt samma anvisning först seriebiljetten eller -biljetternas koder och efter det godsakssedelns/-sedlarnas koder.

 

Godsaker

De produkter som finns i Finnkinos urval är planerade så att de tar andra biobesökare i beaktande, och du kan fritt ta med dem in i salen. Vårt urval inkluderar godis, popcorn, salta snacks, olika drycker och andra tilltugg (urvalet varierar beroende på biografen). Lämna andra matportioner utanför biografen.

 

Förbeställda filmgodsaker i ISENSE-salarna

Du slipper köa eftersom de popcorn, drycker och sötsaker som du har beställt väntar på dig när du går in i salen. Förbeställning görs och betalas via webbutiken i samband med köpet av biobiljetten. Det är inte möjligt att beställa godsaker när du bokar biljetter, men du kan göra beställningen när du löser ut de bokade biljetterna på nätet. Obs. Med mobilappar är det inte möjligt att förbeställa godsaker. Förbeställningen av godsaker slutar två timmar innan föreställningen börjar. I Tennispalatset i Helsingfors, Plevna i Tammerfors och Kinopalatsi i Åbo kan man hämta godsakerna från hämtningsstället i entrén. I Omena i Esbo levereras de godsaker du har förbeställt direkt till din plats i salen. ISENSE-salens förbeställbara godsaksurval

Förbeställda godsaker Omena Lounge

De popcorn, drycker och sötsaker som du har förbeställt väntar på dig på din plats i salen. Förbeställning görs och betalas i webbutiken i samband med köpet av biobiljetten. Det är inte möjligt att beställa godsaker när du bokar, men du kan göra beställningen när du löser ut de bokade biljetterna på nätet. Obs. Med mobilappar är det inte möjligt att förbeställa godsaker. Förbeställningen av godsaker slutar två timmar innan föreställningen börjar. Bekanta dig med godsaksurvalet.

I Lounge-salen kan du under kvällens två sista visningar avnjuta t.ex. ett glas skumvin eller rödvin i salen. Dessa visningar har åldersgränsen K18 och till föreställningen kan man också förbeställa alkoholhaltiga drycker. Man får inte ta med egna alkoholhaltiga drycker till föreställningen.

I Omena finns dessutom FBAR, där du kan ta ett glas innan, eller varför inte efter, föreställningen. Drycker från baren får tas in i salen ifall föreställningen har servering. FBAR är öppen på fredagar kl. 17.00-21.00 och på lördagar kl. 16.00-21.00.

Maxims mat- och dryckesservering

Filmnjutningen kan kompletteras med tapas-portioner som innehåller olika läckra smakbitar gjorda av högklassiga råvaror. Fazer Café ansvarar för planeringen och tillverkningen av Maxims maträtter, och har verkat som biografens granne sedan år 1891. Tillsammans med den lilla munsbiten är det möjligt att avnjuta ett glas vin eller öl i salen. Om man så önskar kan man få en avec med sin kaffe, och dessutom finns det ett urval av bl.a. specialöl och champagne. Bekanta dig med Maxims mat- och dryckesservering.

Godsaker kan köpas i Maxims bar eller förbeställas, varmed du kan hämta din beställning i hämtningsstället eller i baren när du kommer till föreställningen. Förbeställning görs och betalas i webbutiken i samband med köpet av biobiljetten. Det är inte möjligt att beställa godsaker när du bokar, men du kan göra beställningen när du löser ut de bokade biljetterna på nätet. Observera att i Maxim slutar förköp av maträtter och drycker för dagens föreställning kl. 13. Med mobilappar är det inte möjligt att förbeställa godsaker.

Obs! Till Maxim får man inte ta med sig egen matsäck.

 

Problemsituationer

Ifall du har köpt biljetter till fel föreställning kan du åtgärda saken genom att annullera eller byta biljetterna vid biljettkassan på Finnkinos biograf innan den tidpunkten för den föreställning till vilken du har köpt biljetterna. Obs. Om köpet har gjorts med en seriebiljett som inte längre är giltig vid den tidpunkt då biljetten ska bytas, går det endast att byta föreställningen mot andra föreställningar samma dag.

Det är inte möjligt att annullera i efterhand, dvs Finnkino ersätter inte biljetter som har blivit oanvända.

I webbtjänsten kan du annullera bokade biljetter inom giltighetstiden.
- Logga in i webbutiken med det användarnamn som du använde för att boka biljetterna.
- Välj biljettbokningar under Min sida och öppna bokningsuppgifterna.
- Välj de biljetter som du vill annullera (förvald inställning är att alla biljetter är valda).
- Klicka på “Annullera valda biljetter”.

Du kan även annullera dina bokade biljetter i mobilappen. Välj "Jag" och "Bokningar". Välj rätt bokning och öppna den genom att trycka på bokningen. Tryck sedan på knappen Ta bort.

Du kan byta biljetterna till andra biljetter, eller annullera dem utan kostnad vid biljettkassan på alla Finnkinos biografer senast en timme före visningen. Biljetterna kan också annulleras genom att ringa Kinolippu (0600 007 007, 1,99/min + lna/msa) innan visningen börjar. (Kinolippus öppettider mån.–tors. kl. 12–18, fre.–sön. kl. 10–18.) Det går att endast byta biljetter vid biografens kassa.

Obs. Om köpet har gjorts med en seriebiljett som inte längre är giltig vid den tidpunkt då biljetten ska bytas, kan man endast byta föreställningen mot andra föreställningar samma dag.

 

Om du får ett felmeddelande eller bekräftelsesidan för köpet inte öppnas efter att biljetterna är betalda, kontrollera på Mina sidor, om köpet ändå har gått igenom. Uppgifter om köpet som gått igenom visas på stället “Köpta biljetter” på Mina sidor. Då du köper utskrivbara serie- eller godsaksbiljetter får du efter ett köp som gått igenom ett bekräftelsemeddelande som innehåller utskrivbara biljetter som pdf-bilaga. Kontrollera därmed också din e-post.

Om köpet du betalat inte finns på Mina sidor och du inte fått en bekräftelse på köpet till din e-post har köpet tyvärr avbrutits. Gör i så fall köpet på nytt. Vi återbetalar en obefogad debitering för ett avbrutet köp till ditt bankkonto så snabbt som möjligt, dvs.ungefär inom en vecka.

Gör så här för att få ersättning:
- Fyll i blanketten Anmälan om fel vid webbköp. Blankettens uppgifter skickas till Finnkinos kundtjänst för behandling.
- Köp nya biljetter.
Du kan också skicka e-post till adressen asiakaspalvelu@finnkino.fi.

 

Förmåner

Med S-Förmånskortet får du 15 % rabatt på Månadens Film samt rabatt på Event Cinema -operaföreställningar.

För Månadens Film får du högst 4 biljetter / S-Förmånskort, förmånen kan inte kombineras med andra förmåner och köpet ackumulerar inte Bonus. Du får tillgång till förmånen genom att visa ditt S-Förmånskort i samband med köpet vid biografens kassa eller i Finnkinos webbutik med koden som ändras månatligen.

För operaföreställningar får du högst 2 biljetter / S-Förmånskort / föreställning, köpet ackumulerar inte Bonus. Du får tillgång till förmånen genom att visa ditt S-Förmånskort vid biografens kassa.

Med Plussa-kortet får du 20 % rabatt på biobiljettpriset för onsdagarnas filmföreställningar.

Du får rabatten genom att visa ditt S-Förmånskort i biografens kassa eller i Finnkinos webbutik med rabattkoden som ändras månatligen. Rabattkoden är de sex första numren på ditt Plussa-kort samt slutnumret som ändras varje månad. Ange koden i fältet SERIENUMMER/RABATTKOD i kundvagnen när du ska betala.

Rabatten beräknas från det normala priset på biobiljetter för vuxna, och gäller inte för andra prisgrupper. Förmånen kan inte kombineras med andra rabatter eller erbjudanden. Max 4 biljetter / Plussa-kort eller rabattkod. Förmånen gäller inte för festivalföreställningar.

Förmånen som man får med S-Förmånskortet eller Plussa-kortet kan användas vid betalningsskedet genom att skriva in koden i fältet Serienummer/rabattkod.

Läs mer detaljerade instruktioner om S-förmånen här.
Läs mer detaljerade instruktioner om Plussa-kortet här.

 

Rabatter

  • 30 % rabatt på det normala biobiljettpriset till föreställningar som börjar vardagar mån.–fre. före kl. 17.
  • 20 % rabatt på det normala biobiljettpriset till föreställningar som börjar vardagar mån.–tors. efter kl. 17.
  • 10 % rabatt på normalpriset på Event Cinema -biljetter.
  • 20% rabatt på filmgodsaker mån.-tors. hela dagen och fre. innan kl. 17.00.

Förmånen kan erhållas med ett giltigt studiekort antingen i digitalt format eller plastkort (gymnasieelever, yrkesstudenter, studenter vid yrkeshögskolor- och universitet). Studiekort från vuxen- och medborgarinstitut, VR eller Matkahuolto berättigar inte till rabatt.

Du kan köpa biljetten till studiepris via Finnkinos webbutik genom att logga in i din egen profil - var beredd att visa upp ditt studiekort antingen i digitalt format eller plastkort i samband med biografens biljettkontroll.

Personlig rabatt kan inte kombineras med kampanj- eller rabattpris eller seriebiljetter. Rabatterna gäller inte under helgdagar eller för Lounge-salarnas föreställningar.

Ladda ner Franks digitala studiekort så har du alltid rabatterna med dig!

Rabatt på biljetter till Finnkinos föreställningar med fpa- eller arbetspensionskort:

  • 30 % rabatt på det normala biljettpriset till föreställningar som börjar vardagar mån.–fre. före kl. 17. Inte under helgdagar.
  • 20 % rabatt på det normala biljettpriset övriga tider.
  • 10 % rabatt på normalpriset på Event Cinema -biljetter.

Personlig rabatt kan inte kombineras med kampanj- eller rabattpris eller seriebiljetter. Pensionärs rabatten gäller inte föreställningar i Lounge-salen.

Pensionärsbiljett kan du också köpa via Finnkinos webbutik när du är inloggad - var beredd att visa upp ett giltigt fpa-eller arbetspensionskort i samband med biografens biljettkontroll.

Genom att visa upp beväringspass eller civiltjänstgöringsintyg då biobiljetter köps vid Finnkinos biljettkassa:
- 30 % rabatt på det normala biljettpriset till föreställningar som börjar vardagar mån.–fre. före kl. 17. Inte under helgdagar.
- 20 % rabatt på det normala biljettpriset övriga tider.
- 10 % rabatt på det normala priset på Event Cinema -biljetter.

Personlig rabatt kan inte kombineras med kampanj- eller rabattpris eller seriebiljetter. Rabatten gäller inte för föreställningar i Lounge-salen.

Barnbiljett kan köpas för barn som är högst 12 år.

- 30 % rabatt på det normala biljettpriset till föreställningar som börjar vardagar mån.–fre. före kl. 17. Inte under helgdagar.
- 20 % rabatt på det normala biljettpriset övriga tider.
- 30 % rabatt på det normala biljettpriset till ISENSE-salen vid alla tidpunkter.

Finnkino rekommenderar att ta små barn med på bio i det skede då barnet orkar sitta på plats under föreställningen och koncentrera sig på filmen. För barnet köps alltid en egen biljett till filmföreställningen med undantag för Babybio.

 

Åldersgränser

Åldersgränserna är följande: S dvs. tillåtet för alla åldrar, K7, K12, K16 och K18.

Åldersgränserna 7, 12 och 16 kan vara flexibel med högst tre år under ansvar av en vuxen (över 18 år) som är med på biografen. Åldersgränsen K18 är inte flexibel. Åldersgränser är inte rekommendationer utan är baserade på lag. Biograferna måste se till att filmtittarnas ålder är tillräcklig för att se filmen. Var beredd att vid behov bevisa din ålder i biljettkassan, samt vid dörren till salen, när du köper biljetter till en film som har åldersmarkering.

Vi rekommenderar att ta små barn på tillåtna filmer i det skede då barnet orkar sitta på sin plats och koncentrera sig på filmen. För barnet köps alltid en egen biljett till filmföreställningen med undantag för Babybio.

S: Tillåten för alla åldrar.
7: Förbjudet för barn under 7 år.
I sällskap av en vuxen (över 18 år) tillåten för barn som fyllt 4 år.
12: Förbjudet för barn under 12 år.
I sällskap av en vuxen (över 18 år) tillåten för barn som fyllt 9 år.
16: Förbjudet för barn under 16 år.
I sällskap av en vuxen (över 18 år) tillåten för barn som fyllt 13 år.
18: Förbjudet för barn under 18 år.
Filmen är inte klassificerad ännu.

 
Förutom åldersgränsen får filmen en innehållsmärkning som berättar baserat på hurudant för barn skadligt innehåll åldersgränsen är fastställd.

Innehåll som är skadligt för barn är våld och sexuellt innehåll samt innehåll som orsakar ångest eller annat innehåll jämförbart med dessa.

Innehåller våld.
Innehåller sex.
Kan orsaka ångest.
Innehåller missbruk.

 

I filminformationen i Finnkinos webbtjänst visas högst de två viktigaste innehållsmärkningarna. För detaljerade kriterier för klassificeringen och ytterligare information om åldersgränser, vänligen besök www.ikarajat.fi.

Märkningen K18 - servering i salen innebär att det ifrågavarande föreställning är tillåtet att avnjuta alkoholhaltiga drycker som kan köpas på biografens bar. Dessa föreställningar ordnas på fre.-lör. kvällar i Omena i Esbo, Flamingo i Vanda, Scala i Kuopio, Fantasia i Jyväskylä, Kinopalatsi i Åbo, Plevna i Tammerfors och Kuvapalatsi i Lahtis. I Tennispalatset, Maxim samt Itis och Kinopalatsi (Helsingfors) ordnas dessa föreställningar varje dag, i dessa biografer är baren även öppen varje dag.

K18-begränsningen gäller inte Luxe-salarna i Itis eller Maxim eftersom de enligt lagen ses som restaurangutrymmen i motsats till våra andra salar som är begränsade till biografsalar.

 

Tillgänglighet

Nästan alla våra salar är rullstolsanpassade, endast i Sellos VIP-sal finns det inte rullstolsplatser. Vi rekommenderar att boka eller köpa rullstolsplatser i förväg på grund av att platsantalet är begränsat och för att extra arrangemang eventuellt behövs. Bokningen och köpet kan göras i vår webbutik eller på biografens kassa. Bokningen kan också göras per telefon på Kinolippu (0600 007 007, 1,99/min + lna/msa, under Kinolippus öppettider mån.-tors. kl. 12-18, fre.-sön. kl. 10-18).

Hjälp ordnas vid behov på biografens kassa.

På Finnkinos biografer finns det induktionsslingor i salarna 4-10 i Kinopalatsi i Helsingfors, salarna 5, 6, 8, 9 i Itis i Helsingfors samt i salar 2-7 i Omena i Esbo.

I biografens information finns det detaljerad information om tillgängligheten på en viss biograf.

Assistenten till en rullstolsbunden kund kan gå på bio till priset för en biljett tillsammans med den som assisteras. Om kunden inte använder rullstol, ska hen i biljettförsäljningen visa upp ett beslut från stadens socialförvaltning eller ett motsvarande dokument som bevisar behovet av en assistent för att få en gratisbiljett till assistenten.

Då du behöver en gratisbiljett för din assistent, boka en rullstolsplats och dessutom en normalbiljett för din assistent. Då du löser ut bokningen vid kassan ändrar biljettförsäljaren assistentens biljett till en gratisbiljett. I webbutiken kan man inte skaffa gratisbiljetter.

EU:s funktionshinderkort används nu även på Finnkino. Assistent eller stödperson till en innehavare av funktionshinderkort har alltid kostnadsfri tillgång till våra tjänster då det finns en A-märkning på kortet.

Om du vill gå på bio en viss dag men ännu inte vet vilken film du vill se är det behändigast att göra en föreställningssökning på sidan visningstider. Välj önskad biograf och önskat datum (i denna sökning kan du inte söka alla dagar utan man måste välja ett datum). Välj filmgenren inhemsk under knappen begränsa. På detta sätt ser du alla dagens inhemska filmer. Lägg efter detta till textningsalternativet “finska för personer med hörselnedsättning” i begränsningen. Om det i textningsalternativen inte visas alternativet “finska för personer med hörselnedsättning”, finns det tyvärr inga sådana föreställningar under den dagen.

Om du vill söka efter föreställningar av en viss inhemsk film med finsk textning hittar du dem enklast via filmens presentationssida. Sök efter filmen i sökfunktionen i det övre högra hörnet och gå till filmens presentationssida. Välj på denna sidas föreställningssökning alternativet “Alla dagar” samt rätt biograf och stad. Under knappen Begränsa får du en begränsad sökning endast för föreställningar som är textade på finska, dvs. välj “finska för personer med hörselnedsättning” som textningsspråk. Textningsalternativet “finska för personer med hörselnedsättning” syns endast då sådana föreställningar finns i programmet.

Bland textningsalternativen finns även alternativet “Finland” som också hittar filmer med finskt och tyskt tal, de tyska delarna har finsk textning. Detta alternativ anger därmed inte om hela filmen har finsk textning.

 

Hittegods

biografernas informationssida hittar du de hittegodskontor dit biografen skickar hittegods. Du kan också fråga efter hittegods på biografen eller genom att skicka e-post till adressen asiakaspalvelu@finnkino.fi.

 

Bluffmeddelanden

Flera av våra kunder har från och med våren 2017 fått e-postmeddelanden där Finnkinos presentkort “säljs” väldigt billigt eller där man uppmanas att delta i en enkätundersökning med biobiljetter som pris. Liknande meddelanden har också skickats till kunder som textmeddelanden och på Facebook som privata meddelanden. Förra sommaren började det även förekomma blufferbjudanden i mobilapparnas interna köp. Meddelandena styr till en webbsida där man ska fylla i kontaktinformation och betalkortsuppgifter.

Det handlar inte om en kampanj av Finnkino, utan om en olovlig fälla för att samla in uppgifter och beställningar - genom att ge sina kreditkortsuppgifter förbinder sig kunden till att månatligen betala för en “online nöjestjänst”. Finnkino har inget att göra med denna aktör.

Vid minsta misstanke lönar det sig att kontrollera avsändarens e-postdress: fastän det skulle stå Finnkino vid avsändarens namn skickas bluffmeddelanden från en helt annan webbdress än Finnkinos finnkino.fi / email.finnkino.fi (i delen efter @-märket). Om meddelandet innehåller många stavfel eller flera språk blandat är det troligt att meddelandet inte kommer från Finnkino. Kom också ihåg att Finnkino aldrig ber om kreditkorts- eller bankuppgifter i sina tävlingar eller marknadsföringsmeddelanden. Obs. Markera bluffmeddelandet som skräppost i ditt eget e-postprogram.

Finnkino har gjort en brottsanmälan till polisen. Om du har orsakats skada eller du har gett ut någon personlig information på sidan rekommenderar vi att du gör en brottsanmälan om saken till polisen och att du i din anmälan beaktar att det inte handlar om en marknadsföringsåtgärd utförd av Finnkino Oy. Om du har gett dina betalkortsuppgifter är det bäst att stänga ifrågavarande kort.

Om du inte har hittat ett svar på din fråga, vänligen kontakta vår kundtjänst.