Usein kysyttyjä kysymyksiä

Tästä osiosta löydät vastaukset moniin asiakkaitamme askarruttaneisiin kysymyksiin.

Jos et löydä aihevalikoimasta etsimääsi vastausta, voit lähettää meille kysymyksesi  palautelomakkeella.

Puhelimitse saat apua ja neuvoja Kinolipusta: 0600 007 007 (1,99 €/min + pvm/mpm), palveluaika: ma-to klo 12-18, pe-su klo 10-18.

Jos pulmasi liittyy tekemääsi ostotapahtumaan, kuten esimerkiksi tilanteeseen, jossa veloitus tapahtui mutta ostotapahtuma keskeytyi, voit  virheilmoituslomakkeen täyttämisen sijasta ottaa yhteyttä puhelimitse vaihteeseemme: 09 - 131 191 (pvm/mpm), ma-pe klo 9-16.

 Verkkokauppa
 Ohjelmisto
 Liput ja maksaminen
 Kinolippu - puhelinvaraukset
 Ikärajat
 Teattereiden aukioloajat

 

Verkkokauppa
 

Voiko verkkokaupasta ostetut liput peruuttaa ja saada rahat takaisin?

Maksettuja lippuja ei lähtökohtaisesti lunasteta takaisin. Lipuilla ei ole peruutusoikeutta, koska osto kohdistuu määrättynä ajankohtana tapahtuvaan vapaa-ajan palveluun.

Poikkeustilanteissa (sairastapaus tai liput ostettu väärään näytökseen) voit vaihtaa liput toisiin, tai peruuttaa ne veloituksetta minkä tahansa Finnkinon elokuvateatterin lippukassalla viimeistään tuntia ennen sitä näytöstä, johon olet liput ostanut. Mikäli tämä ei ole mahdollista, liput voi peruuttaa myös soittamalla Kinolippuun (0600 007 007, 1,99/min + pvm/mpm) ennen näytöksen alkua.

Huom! Kinolipun aukioloajat ma-to klo 12-18, pe-su klo 10-18.

 Lue myös sarjalipuilla maksettujen lippujen vaihdosta

Maksu veloitettiin, mutta en saanut lippuja. Mitä teen?  Ohje
Unohdin salasanan. Apua?  Ohje
Miten lippuja ostetaan tai varataan?  Ohje


 

Ohjelmisto

 

Milloin seuraavan viikon näytökset tulevat myyntiin?

Perjantaisin vaihtuva uusi elokuvaviikko tulee myyntiin edeltävänä tiistaina klo 15.
Lue lisää ohjelmiston julkaisuaikataulusta täältä 

Miksi ohjelmistohausta puuttuu näytöspäiviä välistä?

Lipunmyynti tulevan elokuvan ensi-iltaviikon näytöksiin saattaa alkaa ennen kuin kyseisen viikon muu ohjelmisto julkaistaan.
Elokuvan ennakkomyynti voi alkaa jopa useita viikkoja ennen ensi-iltaa. Silloin näytöshakujen valikoissa näkyy kuluvan (ja tiistaista alkaen myös seuraavan) ohjelmistoviikon päivämäärien lisäksi ennakkomyynnissä olevan elokuvan näytöspäivämääriä. Välistä saattaa siis puuttua päiviä, joiden ohjelmisto julkaistaan näytösviikkoa edeltävänä tiistaina normaalirytmin mukaisesti.

Miksi "tulevat elokuvat" ja niiden ensi-iltapäivämäärät muuttuvat ajoittain?

Tulevien elokuvien lista elää koko ajan, sillä ensi-iltojen suuri määrä ja markkinatilanteen vaihtelut aiheuttavat sen, että ensi-iltapäivämäärät voidaan sopia ainoastaan alustaviksi. Ohjelmistossa kulloinkin olevat elokuvat saattavat esimerkiksi menestyä odotettua paremmin ja tarvitsevat näin ollen salien kapasiteettia pidempään, jolloin uusien elokuvien kannattaa siirtyä hiukan eteenpäin päästäkseen arvoisiinsa saleihin. On myös mahdollista, että levitysyhtiö joutuu jostain syystä vetämään elokuvan kokonaan pois julkaisusuunnitelmasta.

Miten määräytyy elokuvan julkaisu-ajankohta esim. Suomessa?

Lopulliseen ensi-iltapäivämäärään vaikuttaa monia tekijöitä. Ensi-ilta Suomessa voi olla parhaimmillaan jopa samaan aikaan kuin USA:ssa, mutta välillä se saattaa olla useamman kuukaudenkin jäljessä. Elokuvan valmistumisajankohta (USA:n ensi-iltapäivään nähden) vaikuttaa siihen, onko teknisesti edes mahdollista saada kopioita Eurooppaan. Viime hetkessä valmistuneet viivästyvät muualla maailmassa. Tärkein tekijä on kuitenkin yleinen kilpailutilanne; tuotantoyhtiö arvioi sen, milloin on otollisin aika lähteä liikkeelle missäkin, mm. ottaen huomioon muiden elokuvien ensi-illat.

Miksei kaikissa kaupungeissa ole samat ensi-iltaelokuvat kuin Helsingissä?

Pyrkimyksenä on, että kaikille Finnkino-paikkakunnille saataisiin samat elokuvat. Elokuvien kopiomäärät ovat kuitenkin rajallisia ja eri kaupunkien salimäärissä on eroja. Tästä johtuen kaikkia ensi-illat eivät aina voi olla kaikissa kaupungeissa samaan aikaan.
Finnkinon sivuston Tulevat elokuvat -listalla on lueteltu lähikuukausina Suomen teattereihin saapuvia elokuvia. Paikkakuntakohtaisista ensi-illoista ei etukäteen ole juuri tietoa, joten elokuviin on merkitty nimenomaan Suomen ensi-iltapäivämäärä. Useista syistä johtuen saattaa tämäkin päivämäärä vielä muuttua.

Miksi Rovaniemen ohjelmisto ei näy enää Finnkinon nettisivustolla?

Rovaniemen Maxim-teatteri siirtyi 1.1.2014 Bio Rex –ketjulle.
Sen näytösajat löytyvät osoitteesta  www.biorex.fi.

 


 

Liput ja maksaminen

 

Mistä löytyvät lippujen hinnat?

Elokuvalippujen hinnat voit katsoa  täältä. Lippujen hinnat löytyvät myös sivun yläreunan valikosta Liput Hinnastot. Yksittäisen näytöksen lipun hinnan näet myös näytöstiedoista lippuja varatessasi tai ostaessasi.

Kuinka aikaisin pitää varatut liput lunastaa teatterin kassalta?

Puhelimitse tai internetin kautta varattujen lippujen lunastusaika vaihtelee. Tarkista aina varauksen tarkka lunastusaika varausvahvistuksesta.

Miksi valitsemaani näytökseen ei voi varata lippuja, vaikka niiden ostaminen on mahdollista?

Näytöksen jäljellä olevia paikkoja ei voi varata, vaan ainoastaan ostaa, jos varauskiintiö on ylittynyt tai lippujen varausaika on päättynyt.

Joidenkin elokuvafestivaalien näytöksiin ei lippuja voi lainkaan varata, vain ostaminen on mahdollista.

Pääseekö sarjalipulla kaikkiin näytöksiin?

Sarjaliput käyvät kaikkiin elokuvanäytöksiin (ei siis ooppera- tai muihin Event Cineman esityksiin) kaikkina aikoina riippumatta siitä, minkä hintaiseksi näytöksen normaalihinta on määritelty. Sarjalippuja voi hyvin käyttää esimerkiksi ennakkonäytöksissä ja 3D-näytöksissä (Premium-salien näytöksiin lisämaksu). Huomioi kuitenkin lippujen voimassaoloaika; voimassaoloajan päätyttyä sarjalippuja ei voi enää käyttää. Paperisarjaliput käyvät maksuksi teatterin lippukassalla ja nettikaupassa.

Sarjalippujen voimassaoloaika on päättymässä, voinko käyttää ne tuleviin näytöksiin?

Sarjaliput tulee käyttää viimeistään niiden viimeisenä käyttöpäivänä. Sarjalipuilla voi aina, niiden viimeisenäkin käyttöpäivänä, maksaa minkä tahansa sillä hetkellä myynnissä olevan näytöksen elokuvaliput. Pelkkä lippuvaraus ei riitä, vaan elokuvaliput on maksettava sarjalippujen voimassaoloajan puitteissa.

Sarjalipuilla maksettujen lippujen vaihdosta:
Huomioithan, että sarjalipulla maksettuja näytöslippuja ei voi peruuttaa, jos sarjalipun voimassaoloaika on päättynyt ennen näytöspäivää. Näytösliput voidaan kuitenkin vaihtaa johonkin toiseen saman päivän näytökseen.

Mistä voi ostaa Finnkinon sarjalippuja?

Finnkinon sarjalippupaketit voi ostaa perinteisinä paperisina lippuina tai ne voi ostaa e-lippuina suoraan asiakasprofiiliin käytettäväksi verkkokaupan kautta.
Paperisia sarjalippuja myydään Finnkinon teattereissa ja  verkkokaupassa, Finnkinon teatterikaupunkien R-kioskeissa, Suomalaisissa kirjakaupoissa ja Stockmannin palvelupisteissä. E-sarjalippuja voi ostaa  verkkokaupassamme.

Mitkä maksuvälineet käyvät Finnkinon teattereiden kassoilla?

Finnkinon lipunmyynnissä sekä oheismyynnissä voit maksaa ostoksesi paitsi käteisellä, myös kaikkien pankkien pankkikorteilla, Luottokunnan luottokorteilla (Visa, Mastercard, Eurocard, Visa Electron), AmExilla, Dinersilla, Käyttöluotolla sekä S-Etukortti-Visalla.

Mitkä maksuvälineet käyvät Finnkinon verkkokaupassa? Verkkokaupassamme voit maksaa ostoksesi seuraavien verkkopankkien kautta: Aktia, Danske Bank, Handelsbanken, Nordea, Osuuspankki, S-pankki, Tapiola ja Ålandsbanken, maksukortilla (Visa, Mastercard, Visa Electron), Finnair Plus -pisteillä tai Finnkinon paperisilla sarja- tai yrityslipuilla tai asiakasprofiilin E- tai Moviecard-sarjalipuilla.
Minulla on paperisia sarja- tai yrityslippuja, miten varaan lippuja? Paperisarjalipuilla voi maksaa elokuvaliput teatterin lippukassalla tai verkkopalvelussa. Jos haluat kuitenkin varata liput ja maksaa ne myöhemmin sarjalipuilla, voit tehdä elokuvalippuvarauksen verkkopalvelussa tai puhelimitse ja maksaa liput varausta lunastaessasi sarjalipuilla. Huomioi varauksen viimeinen lunastushetki!
Miten maksan paperisarjalipulla verkkokaupassa? Verkkokaupassa näkyy ostoa maksettaessa kenttä, johon sarjalipun sarjanumeron voi syöttää. Lue tarkemmat ohjeet  täältä.
Saavatko opiskelijat, eläkeläiset ja varus-/siviilipalvelusmiehet alennusta elokuvalippujen hinnasta?

Eläkeläisillä ja varus-/siviilipalvelusmiehillä on mahdollisuus ostaa elokuvanäytöksiin edullisempi lippu. Alennus koskee myös 3D-näytöksiä ja on voimassa kaikkina viikonpäivinä. Kela- tai työeläkekorttia, varusmiespassia tai siviilipalvelustodistusta näyttämällä saat elokuvalipustasi 30 % alennuksen normaalihinnasta arkena ennen klo 17 alkaviin näytöksiin ja 20 % alennuksen normaalihinnasta muina aikoina. Voit varata liput normaalihintaisina verkkopalvelusta; alennus huomioidaan lunastaessasi lippuvarausta lippukassalta.
 
Toisen ja kolmannen asteen opiskelijat saavat normaalihintaisista elokuvalipuista 30 % alennuksen arkipäivisin ennen klo 17 alkaviin näytöksiin ja 20 % alennuksen ma - to klo 17 jälkeen alkaviin näytöksiin, sekä 10 %:n alennuksen normaalihintaisista Event Cinema -lipuista ma-pe -näytöksiin. Edun saa näyttämällä voimassaolevaa opiskelijakorttia teatterin lippukassalla. Alennus on mahdollista saada myös verkkokaupasta: käy ensin rekisteröimässä opiskelijaetusi asiakasprofiiliisi teatterin kassalla. Finnkino tarjoaa opiskelijoille myös kuukausikohtaisia kampanjaetuja. Opiskelijalipun tai -alennuksen käyttäjän on valmistauduttava esittämään opiskelijakortti myös salin ovella.
 
Eläkeläis-, varus-/siviilipalvelusmies- tai opiskelija-alennusta ei voi yhdistää kampanja- tai tarjoushintoihin tai sarjalippuihin.

Voiko teatterin kassalta ostaa lippuja toisen Finnkinon teatterin näytöksiin?

Kyllä.


 

Kinolippu - puhelinvaraukset

 

Miten teen lippuvarauksen puhelimitse?

Kinolipun puhelinnumero on 0600 007 007. Puhelu maksaa 1,99 €/min + pvm/mpm. Palveluajat ovat ma-to klo 12-18 ja pe-su klo 10-18.
Tarkemmat ohjeet varauksen tekemiseksi löydät täältä

Jos Kinolipun palvelunumero on varattu, veloitetaanko puhelusta 1,99 euroa?

Jos numero on varattu tai asiakas joutuu jonoon, palvelumaksua ei veloiteta - ainoastaan teleoperaattorin normaali paikallis- tai matkapuhelinverkkomaksu. Maksu veloitetaan vasta sitten, kun asiakaspalvelijamme on henkilökohtaisesti vastannut. Puhelu maksaa 1,99 €/min + pvm/mpm.

Miksi asiakkaalta kysytään varauksen teon yhteydessä puhelinnumero?

Asiakkaan antamaa puhelinnumeroa käytetään varaustunnuksena, jolla liput voi lunastaa teatterin kassalta. Asiakkaan puhelinnumeroihin ei siis soiteta, eivätkä ne kirjaudu mihinkään rekistereihin.


 

Ikärajat

 

Ovatko elokuvien ikärajat luonteeltaan suosituksia eli onko niissä mahdollisuutta joustoon?

Ikärajat eivät ole suosituksia vaan perustuvat Suomen lakiin (kuvaohjelmalaki). Elokuvateatterien vastuulla on valvoa näiden ikärajojen noudattamista.

Käytössä olevat ikärajat ovat 7, 12, 16, 18 ja S (sallittu).
Ikärajoista 7, 12 ja 16 voidaan joustaa lapsen kanssa elokuviin saapuvan aikuisen (yli 18 v.) vastuulla kolme vuotta.
 Lue lisää ikärajoista

Mistä voi tarkistaa elokuvan ikärajan?

Finnkinon verkkopalvelussa ikärajat näkyvät aina elokuvan yhteydessä, mm. näytöslistauksissa ja esittelysivuilla. Monista tulevista elokuvista ikäraja tosin puuttuu, jos maahantuojan/levitysyhtiön luokittelija ei ole sitä vielä määritellyt.


 

Aukioloajat

 

Mitkä ovat Finnkinon teattereiden aukioloajat?

Aukioloajat vaihtelevat teattereittain. Koosteen aukioloajoista näet täältä  Sama sivu löytyy sivuston yläreunan valikosta Teatterit > Palvelut > Aukioloajat. Kunkin teatterin lippukassan ja myymälän pääsääntöiset aukioloajat näkyvät myös teatterin omalla esittelysivulla.

Ovatko Finnkinon teatterit auki pyhäpäivinä?

Teatterit ovat auki useimpina pyhinä. Ainoastaan jouluaattona, vappuaattona sekä juhannusaattona ja -päivänä Finnkinon teatterit ovat pääsääntöisesti kiinni. Pyhäpäivien aukioloajoista tiedotetaan erikseen mm. verkkosivuillamme.